Projekty a granty

Prof. RNDr. Michal Mergl, CSc. (CBG): GA18-05935S: Z minulosti do přítomnosti: fosilní versus recentní schránky mořských živočichů jako substrát pro kolonizaci a bioerozi. B (GA ČR), 1/2018–6/2021

Rozvojové projekty

CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0015764 INSPIRE – 07/2020–12/2022 – Internacionalizace, spolupráce, inovace, reflexe a evaluace v přípravě budoucích učitelů – V rámci projektu byly upraveny oborovědidaktické předměty zařazené do studijního plánu, byly k nim vytvořeny elektronické opory. Změny se týkaly zejména zařazení metodicky korektních reflektivních a evaluačních postupů. Členové oddělení se spolu s vybranými studenty zúčastnili stáže na slovinských základních a středních školách.

Projekt spolupráce Plzeňského kraje a ZČU 2023: Oborovědidaktický výzkum v rámci společenství praxe pro zkvalitnění výuky na školách Plzeňského kraje – 01/2023–12/2023 – V rámci projektu jsou v rámci společenství praxe oborových didaktiků a učitelů z praxe tvořeny výukové moduly překonávající vytipovaná kritická místa ve výuce. Projekt navazuje na analogické projekty z let 2020‒2022.

Projekt Plzeňská fakultní škola: Oborovědidaktická spolupráce FPE ZČU se školami v Plzeňském kraji. V rámci projektu vzniká síť fakultních škol, které s FPE ZČU spolupracují na vedení a reflektování praxí studujících.

Interní projekty ZČU řešené na OB CBG

PRVA-23-023 Inovace prostředí školní zahrady – 04/2023–12/2023 ‒ Cílem projektu byla inovace školní zahrady pro učební účely předmětů nejenom v rámci CBG (CBG/PEST, CBG/APBIN, CBG/ENVRN, CBG/Č1S1-3 a další).

PRVA-22-044 Digitalizace herbářových položek Oddělení biologie CBG I. Infrastruktura ‒ 04/2022–12/2022 ‒ Cílem projektu bylo pořízení a zprovoznění infrastruktury, tj. skeneru A3 s vysokým rozlišením, digitálním fotoaparátem s normálním a makro objektivem, počítačem a software pro zpracování obrazu, a vytvoření testovací digitalizace prvních 20 položek, které budou odrážet diverzitu digitalizovaných objektů.

VS-20-021 Tvorba výukových podpor v Moodle pro předměty CBG/BIZV a CBG/BIZVM a inovace předmětů CBG/PEP1 a CBG/PEST – 04/2020-12/2020 ‒ Cílem projektu bylo vytvořit výukové e-learningové kurzy v Moodle pro kurz CBG/BIZV a pro kurz CBG/BIZVM. Dalším cílem bylo inovovat předmět CBG/PEP1 a CBG/PEST, kdy se inovoval sylabus a také rozšířily učební pomůcky a dostupná literatura pro všechny dané předměty.

VS-20-038. Podpora výuky předmětu BOT1 na CBG FPE – 04/2020–12/2020 – Cílem projektu bylo vytvoření výukového materiálu pro předmět CBG/BOT1.

VS-19-022 Výukové podpory předmětu CBG/OBOP Obecné botaniky – 04/2019–12/2019 ‒ Cílem projektu byl nákup trvalých preparátů, fotografická dokumentace preparátů, zhotovení popisků preparátů, softwarové zpracování a vystavení na webových stránkách CBG jako podpůrný výukový materiál.

Další projekty oddělení biologie:

Didaktika – Člověk a příroda A

Cílem projektu je rozvoj kompetencí vzdělávání ve vzdělávací oblasti RVP ZV Člověk a příroda prostřednictvím pravidelné a dlouhodobé spolupráce akademiků, pedagogů ZŠ a odborníků z NNO v oblasti inovace oborových didaktik. Hlavními aktivitami jsou příprava inovovaných strategií učení a jejich ověření (akční výzkum). Vedlejším výstupem projektu jsou modelové učební jednotky pro vybrané učivo.

web projektu: didaktika.zcu.cz

Trvání projektu: 2.1.2017 - 31.12.2019

Projekty studentské grantové soutěže ZČU:

Celkem šest projektů v letech 2019-2023

SGS-2020-032 Taxonomie a fylogeneze dřevních hub z exotických oblastí. – 04/2020–12/2021. Projekt zaměřený na výzkum hub z Jižní Ameriky se zapojením jednoho studenta.

SGS-2021-008 Screening bakteriálních druhů na hřbitovech – 04/2021–12/2022 Projekt byl zaměřen na screening všech bakterií v různě starých hrobech a měl přispět k řešení některých biologických a archeologických otázek (např. co se stane s bakteriemi z lidského organismu za desítky či stovky let? Přežívají patogeny a mohou se staré hřbitovy stát zdroji infekcí? atd.) Členy řešitelského týmu byli 3 studenti.

SGS-2022-021 NaturTech4 – 04/2022–12/2024 – Projekt je zaměřen na využívání nejmodernějšího přístrojového vybavení a metodických postupů v oborových i oborovědidaktických předmětech. Členy řešitelského týmu je řada studentů. Projekt navazuje na projekt SGS-2019-025 NaturTech3 řešený 04/2019–12/2021.

SGS-2022-011 Fauna tzv. bílých vrstev spodního a středního devonu. 04/2022–12/2023 – Projekt zaměřený na paleontologii devonu se zapojením jednoho studenta.

SGS-2023-015 Významné druhy hub západních Čech – 04/2023–12/2024 Projekt zaměřený na rozšíření vzácných druhů hub se zapojením dvou studentů.

SGS-2023-017 Proměny malakofauny Plzeňska na počátku 21. století – 04/2023–12/2025 Projekt zaměřený na sledování změn ve složení měkkýších biocenóz v západních Čechách, se zapojením tří studentů. Projekt navazuje na směr výzkumu katedry od roku 1990, v rámci kterého vznikly desítky kvalifikačních prací a několik odborných publikací.

Ostatní aktivity

  • Odborné výstavy hub pro školy a veřejnost (2000–dosud) (Kout).
  • Editorství recenzovaného časopisu ARNICA, ISSN 1804-8366 (od roku 2011–dosud) zaměřeného na oborové didaktiky přírodních věd (Mergl).
  • Editorství recenzovaného časopisu European Journal of Environmental Sciences (managing editor) (UK Praha), ISSN 1805-0174 (Print), ISSN 2336-1964 (Online) (od roku 2011–dosud) (Traxmandlová).

Participace studentů bakalářského stupně na odborném výzkumu CBG včetně jejich spoluautorství v publikacích v odborných periodikách (měkkýši, houby, pavouci, botanika, ekologie, molekulární biologie atd.).