Společenství praxe na FPE ZČU
Neodmyslitelnou rolí fakult vzdělávajících učitele je podpora tzv. společenství praxe – skupiny lidí, kteří se podílejí na vzdělávacím procesu a sdílejí své zkušenosti a problémy. Společenství praxe na ZČU propojuje řadu oborů zejména na naší Fakultě pedagogické a dále na Fakultě aplikovaných věd. V rámci této spolupráce probíhá celá řada aktivit, které podporují rozvoj vzdělávání. Aktuálně je tento rozvoj podporován projektem INSPIRE 2.
Naším cílem je propojit širokou škálu lidí zapojených do vzdělávání na všech úrovních, aby mohli sdílet své zkušenosti a navzájem se profesně rozvíjet. Mezi naše partnery patří nejen učitelé z praxe, naši absolventi, současní studenti, akademici vzdělávající učitele z jiných pracovišť, ale také pracovníci v oblasti neformálního vzdělávání a neziskového sektoru. Spolupracujeme se sítí škol, kde naši studenti získávají praxi a zpracovávají své kvalifikační práce, přičemž některé z těchto škol fungují jako tzv. fakultní školy (více o konceptu Plzeňské fakultní školyzde).
Jednotlivé katedry v rámci společenství praxe organizují různé aktivity, které pomáhají prohloubit spolupráci mezi akademickým prostředím a praxí. Patří sem například kurzy zaměřené na profesní rozvoj učitelů, workshopy a konference, tandemová výuka a společné výzkumné projekty, ale i neformální setkání, jako jsou Dny absolventů. Další informace o fungování společenství praxe na jednotlivých katedrách naleznete na následujících odkazech.
Společenství na CBG – oddělení biologie
Společenství praxe učitelů biologie na Fakultě pedagogické se v současné době odvíjí především od spolupráce s učiteli z fakultních i dalších škol v rámci praxí našich studentů. S učiteli jsme také spolupracovali a spolupracujeme na některých společných projektech, kde čerpáme z jejich bohatých zkušeností, připravujeme jim k ověření aktivity či materiály do výuky a reflektujeme jejich zpětnou vazbu. Společenství praxe bychom rádi rozvíjeli především formou společných setkání například na workshopech a podobných akcích. Cílem je být našim učitelům prospěšní a zároveň propojovat jejich zkušenost s vědeckou prací, která by neměla být nikdy odtržena od reality školního prostředí.